Wrzesień 2014- archiwa

Postępowanie w przypadku raka sutka

Rozpoznanie raka sutka następuje w wyniku badania lekarskiego oraz badania mikroskopowego badanej tkanki. Pomocne są badania specjalne radiomammografia, ultrasonografia, ale tylko badanie mikroskopowe tkanki pobranej za pomocą punkcji pozwala ostatecznie ustalić rozpoznanie choroby. Postępowanie to nie jest groźne dla zdrowia, nie zwiększa również ryzyka przyspieszenia rozwoju raka.

Szczegółowe badania i badania dodatkowe umożliwiają ustalenie stopnia zaawansowania choroby. Stosowana obecnie klasyfikacja TNM: T – wielkość guza, N – węzły chłonne w regionie sutka, M – przeżuty dalsze niż do regionalnych węzłów chłonnych – uwzględniająca cztery stopnie zaawansowania (I-IV).

Rokowanie zależy od stopnia zaawansowania nowotworu i stopnia jego złośliwości. Niekorzystny wpływ na rokowanie mają szybki wzrost guza i szerzenie się choroby, młody wiek chorej, nietypowy histopatologicznie charakter guza, przerzuty w węzłach i naciekanie, komórki nowotworowe w naczyniach krwionośnych i chłonnych.
Zapobieganie rakowi sutka zależy w ogromnym stopniu od postawy zdrowotnej kobiety. Jeśli jest to możliwe wskazane jest świadome, wcześniejsze rodzenie dzieci, unikanie długotrwałego stosowania środków hormonalnych, niepotrzebnych prześwietleń klatki piersiowej oraz utrzymanie należnej masy ciała. Całkowicie zależne od kobiety jest postępowanie zapobiegawcze polegające na samobadaniu piersi co najmniej raz w miesiącu. Każdą zauważoną zmianę w sutku, w brodawce, skórze lub w okolicy węzłów chłonnych kobieta powinna zgłosić do lekarza.

Możliwość komentowania Postępowanie w przypadku raka sutka została wyłączona