Sierpień 2012- archiwa

Ginekologia w XVII wieku

Chirurg i położnik francuski Francois Mauriceau publikuje w 1668 roku w Paryżu swe największe dzieło poświęcone chorobom kobiet ciężarnych i położnic. Dzieło to cieszyło się wielkim powodzeniem i było wznawianie aż do XVIII w. Mauriceau był wiodącym autorytetem w dziedzinie położnictwa w swej epoce, udzielał wskazówek co do oceny normalnych skurczów porodowych, techniki pomocy ręcznej przy porodzie i sposobu postępowania w nietypowych sytuacjach. Był pierwszym lekarzem, który nie podzielał poglądu, że kości miednicy rozsuwają się w trakcie porodu. Nie zgadzał się też ze stwierdzeniem, że materiał wydalany po porodzie to mieszanina krwi menstruacyjnej i mleka. Mauriceau rozpoznał także ciążę jajowodową i dostrzegł wagę problemu gorączki połogowej.
Jako pierwszy opisał białą opuchliznę nóg u położnic. Uważał, że przyczyną tej choroby związanej z gorączką jest zatrzymanie lub nagromadzenie „wydzieliny połogowej” będącej wynikiem skurczów naczyń krwionośnych macicy. Według obecnej wiedzy objawy te są wywoływane tworzeniem się w czasie połogu zakrzepów w żyłach miednicy.

Mauriceau będąc chirurgiem nigdy nie uzyskał uniwersyteckiego stopnia doktora. Mimo, że był niewątpliwym autorytetem i pełnił obowiązki dziekana kolegium chirurgów paryskich. W swym głównym dziele przedstawił dyskusję ze słynnym położnikiem angielskim Hughem Chamberlenem, którego praktyki uważał za „oszustwo”.

Możliwość komentowania Ginekologia w XVII wieku została wyłączona