Kwiecień 2012- archiwa

Ginekologia dziecięca

Ginekologia dziecięca jest to nowa specjalność łącząca w sobie wiedzę z zakresu ginekologii, pediatrii i urologii. Powstała ze względu na specyficzne problemy związane z okresem rozwoju płciowego dzieci i młodzieży. Problemy ginekologiczne małych dziewczynek oraz budowa anatomiczna ich narządu rodnego, różnią się znacznie od problemów kobiet dorosłych.
gin
Lekarze tej specjalności zajmują się patologiami rozwojowymi narządów żeńskich w okresie niemowlęcym oraz nieprawidłowościami w okresie dojrzewania dziewczynek, jak również przedwczesną ciążą nastolatek.
We wczesnym dzieciństwie, przed wystąpieniem pierwszej miesiączki zaniepokojenie może budzić:
– sklejenie się warg sromowych;
– upławy, świąd i ból sromu;
– częste infekcje układu moczowego;
– krwawienia z pochwy przed 10 rokiem życia;
– objawy przedwczesnego dojrzewania przed ukończeniem 9 lat (wzrost piersi, pojawienie się owłosienia łonowego lub pachowego);
– brak krwawienia miesiączkowego do 16 roku życia lub cech dojrzewania płciowego do 14 roku życia (rozwój piersi, owłosienia łonowego lub pachowego).
Średni wiek nadejścia pierwszej miesiączki to 12-13 lat. Dziewczynki w tym wieku powinny nauczyć się odnotowywania kolejnych dni miesiączki, gdyż niepokój mogą budzić:
– przedłużenie miesiączki powyżej 10 dni;
– cykle miesięczne krótsze niż 21 dni;
– zbyt obfite krwawienia ze skrzepami;
– bolesne miesiączki, bez reakcji na leczenie przeciwbólowe;
– wtórny brak miesiączki – brak krwawienia powyżej 3 miesięcy.

Możliwość komentowania Ginekologia dziecięca została wyłączona