Lipiec 2011- archiwa

Zapalenie przydatków

Przydatki to wspólna nazwa dla jajników, jajowodów i więzadeł macicy. Organy te leżą tuż przy sobie, więc w stanach zapalnych są zazwyczaj razem objęte chorobą. Zapalenie najczęściej występuje u młodych, aktywnych seksualnie kobiet, incydentalnie dotyczy dziewcząt przed okresem dojrzewania i kobiet po menopauzie. Ryzyko zakażenia jest nawet trzy, cztery razy wyższe, gdy kobieta często zmienia partnerów. W 10% przypadków jest ono następstwem zakażenia innego narządu, gdy poprzez krew i chłonkę bakterie przenoszą się na przydatki (np. zapalenie zatok, zębów, wyrostka robaczkowego, jelit, otrzewnej, gruźlica płuc).
Zapalenie przydatków może przebiegać łagodnie ale przewlekle lub ostro. Przy przebiegu ostrym występują silne skurczowe bóle w dole brzucha, wysoka temperatura, nudności, wymioty oraz upławy o nieprzyjemnym zapachu. Występuje również ból podczas stosunku i badania ginekologicznego. W odmianie przewlekłej występują dodatkowo obfite, nieregularne lub bolesne miesiączki i bóle w okolicy lędźwiowej.
Podstawą leczenia zapalenia są antybiotyki, które mają zwalczyć stan zapalny, ale również zachować drożność jajników. Zaleca się również leżenie w łóżku, rozgrzewanie narządów macicy mniejszej, a przynajmniej ich nie oziębianie oraz powstrzymanie się od współżycia płciowego. W szczególnych przypadkach konieczna jest hospitalizacja. Przewlekłe zapalenie przydatków prowadzić może do powstania zrostów i niedrożności jajników. Stosuje się wtedy fizykoterapię, naświetlania i nagrzewania miejscowe, terapię sanatoryjną (borowiny), zabieg laparoskopowy lub laparotomię.

Możliwość komentowania Zapalenie przydatków została wyłączona