Listopad 2009- archiwa

Kriokoagulacja

Rak piersi, lub też rak gruczołu sutkowego jest najczęściej spotykanym nowotworem złośliwym u kobiet. Nowotwór złośliwy jest to nowotwór o małym zróżnicowaniu tkanek. Jego obecność wiąże się ze stanem organizmu, w którym własne komórki przestają reagować na mechanizmy kontrolujące ustroju.kriokoagulacja

Dochodzi do obfitego rozmnażania się komórek, różniących się od zdrowych komórek macierzystych. Komórki te potrafią oddzielać się od guza i dotrzeć do naczyń krwionośnych, przenosząc się wraz z krwią w inne miejsca robiąc tzw. przeżuty. Jednakże nie każdy wykryty guz piersi jest rakiem, a 60 do 70 procent kobiet, u których wykryto raka piersi może być wyleczonych bez poddawania się zabiegowi mastektomii, czyli usunięcia gruczołu sutkowego. Tylko w jednym na dziesięć przypadków okazuje się to być nowotwór złośliwy. Większym problemem jest stan samej medycyny na terenie danego kraju, ponieważ im jest on wyższy tym większe szanse są na zupełne wyleczenie z choroby nowotworowej. Bardzo ważne jest samobadanie piersi przez kobietę. Badanie to, które to każda kobieta może wykonać sama, składa się z dwóch etapów, czyli oglądu piersi oraz badania dotykowego. W przypadku znalezienia guzka, bardzo często występuje reakcja szokowa, zdenerwowanie i zamykanie się w sobie. Świadomość problemu pozwala pogodzić się z ryzykiem, a w sytuacji zagrożenia od razu skierować się do ginekologa i zrobić szybko badania.

W leczeniu schorzeń, którymi zajmuje się ginekologia wyróżnia się takie metody jak na przykład kriokoagulacja, która służy do zamrażania tkanki chorobowej. Zamarznięta tkanka zostaje odrzucona i w ten sposób można pozbyć się nadżerek w części pochwowej szyjki macicy. Tego typu metoda sprawdza się również w oparzeniach, chorobach reumatycznych, ortopedii czy żylakach. W niskiej temperaturze tkanka ulega martwicy, dzięki czemu to, co może zabić może być również wykorzystane do przywrócenia czyjegoś zdrowia. Jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanym w badaniu pacjentki jest wziernik.

W przypadku problemów ze skórą przed przystąpieniem do zabiegu kriokoagulacji powinien wypowiedzieć slę lekarz dermatolog, który określi ewentualne przeciwwskazania dla zastosowania tej metody.

Możliwość komentowania Kriokoagulacja została wyłączona