Grudzień 2008- archiwa

Przyczyny niepłodności

Obecnie niepłodność to choroba cywilizacyjna, na którą cierpi coraz więcej kobiet i mężczyzn. Przyczyn jest wiele. Są to czynniki genetyczne oraz nabyte. Jest to zjawisko bardzo złożone, które może być leczone z bardzo dobrymi rezultatami. Za niepłodność może odpowiadać kobieta, jak i mężczyzna. Powody to, zła owulacja u kobiet, sperma złej jakości, niewystarczająca ilość śluzu u kobiety.

Przy problemach z nieprawidłową budową bądź funkcjonowaniem jajników może być problem ze spotkaniem się jajeczka z plemnikami, dotarciem plemników do jajowodów, jeśli śluz jest złej jakości. Kolejnym problemem jest sytuacja gdy po zapłodnieniu nie dochodzi do zagnieżdżenia się jajeczka. Badania i leczenie powinno dotyczyć pary. Ginekolog, dysponując nowoczesną aparaturą i wiedzą może wyleczyć niepłodność bądź zaproponować zapłodnienie in vitro. Wówczas komórka jajowa i plemnik łączone są pozaustrojowo i wprowadzane do macicy. Dla wielu par, jest to czasami jedyna szansa na posiadanie biologicznego potomka. Leczenie niepłodności może trwać latami.

Zamów wizytę u ginekologa. Szczera rozmowa ułatwi dalsze postępowanie.

Możliwość komentowania Przyczyny niepłodności została wyłączona

Torbiele jajników

Wśród typowych chorób kobiecych jest trudna do leczenia dolegliwość jaką są torbiele jajników. To patologiczna przestrzeń w obrębie jajnika, która zawiera płyn. Klasyfikuje się torbiele czynnościowe oraz organiczntorbiel. Torbiele czynnościowe powstają na skutej zaburzenia działania układu hormonalnego na poziomie działania przysadki i podwzgórza. Pęcherzy jajnika wypełnia się płynem, a jajo nie jest uwalniane. Powstałe wypełnienie może mieć rozmiar od dwóch centymetrów do aż rozmiarów dużej pomarańczy.

Torbiele jajników organiczne muszą być usunięte, ponieważ mogą generować komplikacje. Ten typ torbieli może zmieniać się w zależności od cyklu menstruacyjnego. Wpływ na zachorowanie może mieć również u niektórych kobiet czynniki emocjonalne. Stwierdzono częstsze zachorowania u kobiet lękliwych, zestresowanych a także poddanych silnym obciążeniom.

Bardzo ważne jest właściwe zdiagnozowanie typu torbieli a tym samym jej właściwe leczenie, ponieważ torbiel może mieć złośliwą odmianę. Ważne, aby regularnie się badań i skrupulatnie przestrzegać zaleceń ginekologa. Typy torbieli czynnościowych i organicznych, takie jak torbiele surowicze, skórzaste oraz śluzowe mogą być wyleczone. Jednymi z objawów może być ból podbrzusza, mdłości i wymioty.

Możliwość komentowania Torbiele jajników została wyłączona

Leczenie nadżerki

Nadżerka jest rezultatem zapalenia szyjki macicy spowodowanego bakteriami, wirusami lub grzybami. Leczenie nadżerkiChoroba ta występuje najczęściej u kobiet w wieku od 25 do 35 lat. Nadżerka ma czerwony kolor oraz nierówną, brodawkowatą powierzchnię. Tworzy się ona w pochwowej części szyki macicy. Ryzyko wystąpienia nadżerki rośnie u kobiet mających problemy hormonalne, a także u tych które bardzo wcześnie rozpoczęły współżycie seksualne, bądź też często zmieniają partnerów.

Nadżerka jest przypadłością łatwą do wyleczenia, jeśli się ją jednak zaniedba może przekształcić się w chorobę nowotworową.

Kobiecie jednak zazwyczaj ciężko samej zdiagnozować tą chorobę gdyż nie wiążą się z nią bóle czy inne ostrzegawcze sygnały wysyłane przez organizm. Często wykrywa się ją przypadkowo. Dlatego ważne jest aby co jakiś czas udać się z wizytą do lekarza. Profesjonalny ginekolog zajmuje się badaniem oraz leczeniem wszelkich schorzeń związanych z kobiecym układem płciowym. Jednym z nich jest nadżerka. Lekarz ginekolog stwierdzi czy faktycznie istnieje podejrzenie wystąpienia nadżerki i w razie konieczności zaleci odpowiednie badania w tym przede wszystkim badania cytologiczne.

Możliwość komentowania Leczenie nadżerki została wyłączona

Antykoncepcja hormonalna

Praktycznie każdy Antykoncepcjaginekolog, którego zapytamy o najlepszą i najskuteczniejszą dostępną metodę antykoncepcji, odpowie że jest nią stosowanie pigułek hormonalnych. Jest tak dlatego gdyż nowoczesna antykoncepcja hormonalna ma na celu oprócz zapobieżenia niechcianej ciąży, także dbać o zdrowie kobiet. Minimum objawów ubocznych uzyskuje się dzięki temu, że aktywność nowoczesnych preparatów hormonalnych jest bardzo zbliżona do funkcjonowania kobiecych hormonów.

Metoda ta ma na celu wprowadzenie jajników kobiecych w stan fizjologicznego uśpienia, trwającego aż do momentu zaprzestania przyjmowania pigułek hormonalnych. Innym efektem wynikającym z tej metody jest zagęszczenie śluzu w szyjce macicy. Stwarza to trudną do przebycia barierę dla plemników.

Jeśli zdecydujesz się na tą metodę antykoncepcji koniecznie skonsultuj się z lekarzem specjalistą. Ginekolog pomoże ci dobrać odpowiednie dla twojego organizmu pigułki hormonalne. Należy pamiętać, że pigułki hormonalne oprócz działania antykoncepcyjnego, łagodzą także objawy przed miesiączkowe.

Możliwość komentowania Antykoncepcja hormonalna została wyłączona

Rodzaje antykoncepcji

Ginekologia oprócz badania i leczenia chorób kobiecych, zajmuje się także szeroko rozumianą antykoncepcją. Współczesna ginekologia wyróżnia kilka metod antykoncepcji, między innymi metodę naturalną, pigułki hormonalne, czy też wkładki domaciczne.

Rodzaje antykoncepcji

Metoda naturalna jest bardzo skuteczna jedynie w przypadku gdy kobieta prowadzi regularny tryb życia oraz miewa regularne cykle miesiączkowe. Ponadto taka antykoncepcja wymaga od kobiety ciągłej obserwacji swojego organizmu, tak aby mogła określić moment owulacji, czyli okresu uwolnienia dojrzałej komórki jajowej. Metoda ta nie daje niestety stu procentowej pewności, i nie jest najlepszym sposobem jeśli chce się za wszelką cenę uniknąć nieplanowanej ciąży. Nie chroni ona także przed chorobami przenoszonymi droga płciową.

Inną metodą antykoncepcji jest stosowanie pigułek hormonalnych. Obecnie metodę tą uznaje się za najbardziej skuteczną odwracalną formę antykoncepcji. Jest ona także coraz bardziej przyjazna dla zdrowia kobiety.

Wkładki domaciczne stosuje się natomiast zazwyczaj w przypadku tych kobiet, które już rodziły. Dobrze umieszczona spirala nie sprawia problemów zarówno kobiecie jak i jej partnerowi.

Możliwość komentowania Rodzaje antykoncepcji została wyłączona